
GÖR KOLLEKTIVTRAFIKEN GRATIS
Kollektivtrafiken borde vara helt avgiftsfri.
Att kunna ta sig runt i sitt levnadsområde är en grundläggande frihet.
Många kan inte det.
Många ekonomiskt missgynnade människor kan inte det.
På grund av kostnaden. Biljettpriset.
Som samhälle lägger vi mer resurser på att inskränka denna frihet än att tillgodose den.
Om kollektivtrafiken var gratis så skulle vi inte behöva lägga resurser på biljettsystem och kontrollanter.
Apparna blir enklare, inga spärrar behöver underhållas och bevakas, förseningar blir ovanligare, och bilismen minskar.
Det är alltså billigare för oss, och har även enorma fördelar vad gäller vårt eget och planetens välmående.
Så varför är det inte så?
För att det är en regel i vårt samhälle att allt ska kosta pengar.
Du ska alltid behöva betala för allt.
Så att du inte tror att något i livet är gratis och undrar över varför det kostar att leva överhuvudtaget.
Å ena sidan frihet, trygghet, en enda app som funkar över hela landet, och resursbesparing, samt minskade utsläpp och minskat buller
Å andra sidan en stark oljeindustri och bestraffning av fattiga.
Våra makthavare har gjort sitt val.
Byt ut dom.
Inga stressade köp i appar som inte fungerar
Inga trakasserande kontrollanter
Inga grindar och kontroller
Fri påstigning genom alla dörrar