
I årtionde efter årtionde har vårt samhälle sagt att vi måste minska vår klimatpåverkan för att undvika en planetär katastrof. Men vi har misslyckats fullständigt, och anledningen är att vi aldrig velat erkänna vad grundproblemet är. Istället har vi klamrat oss fast vid lögnen att masskonsumtion och kapitalism är förenligt med liv.
Vi har inte tid att fortsätta på det sättet, och måste börja tala klarspråk: Kapitalismen och dess jakt på ständig ekonomisk tillväxt håller på att göra planeten obeboelig.
Det finns ingen miljövänlig masskonsumtion. Det finns inget hållbart sätt att producera och konsumera mer och mer och mer varje år. Ekonomisk nerväxt är en nödvändighet.
Det innebär inte ökad fattigdom, vi kan utan problem ge alla människor på jorden ett gott liv om vi faktiskt försöker, men det kräver att vi bygger ett helt annat samhälle, som prioriterar människors liv, hälsa och välmående snarare än att göra en handfull ofattbart stenrika kapitalister ännu rikare.