
KD vill inskränka urfolksrätten för att ”ta ansvar” för Sápmi.
I vanlig ordning betyder det att de bland annat vill ha mer gruvor.
Det är inte att ta ansvar. Det är grön kolonialism.
Land beslagtas och folk fördrivs. Kolonialism.
Det görs under täckmanteln att få energi till ”den gröna omställningen”.
Men kolonialism är kolonialism, oavsett vilken ursäkt man använder just denna gång.
Kolonialism är alltid fel.
Kolonialism måste alltid bekämpas.
Vi i Enad Röst tror heller inte på deras påstått gröna ambitioner.
En grön omställning vore att rikta om vårt gemensamma samhälle mot viktigare värden än ständig ekonomisk tillväxt, där vi producerar och konsumerar mindre och tar vara på det vi har, och där naturen har rätt att existera för sin egen skull, snarare än för oss att exploatera.
En ”grön omställning” där vi bara jagar nya sätt att fortsätta producera så mycket som möjligt, är varken grönt eller en omställning.
Det är inte ansvarsfullt.
Urfolk har levt med marken i flera tusentals år och inte förstört den.
Vårt moderna samhälle har funnits i några hundra år och konsekvent sargat, dödat och ödelagt vår omgivning.
Vill vi på riktigt ta ansvar för marken så är det bästa vi kan göra att lämna den till de som visat att de kan ta hand om den.
Sápmi åt samerna!