Hoppa till innehåll

Yankees go home!

Nu försöker USA återigen att jaga och demonisera Raúl Castro. Ingen vettig människa kan intala sig att det är rättvisa USA söker, utan i vanlig ordning handlar det om att kontrollera och kolonisera. Kuba har länge vägrat böja sig för imperiet, och det har USA aldrig kunnat tolerera. Den kubanska revolutionen har i över sextio år stått som ett farligt bevis på att folk kan resa sig mot kapitalismen, mot kolonialism och patriarkalt förtryck.

Vi står i solidaritet med det kubanska folket och med alla folk som kämpar mot imperialismens våld, krigsföring och ekonomiska förtryck. Som socialister och feminister vet vi att befrielse aldrig vinns genom att underkasta sig USA:s maktintressen. Den vinns genom kollektiv kamp, internationell solidaritet och motstånd mot exploatering i alla dess former.

Inga sanktioner och inga hot kommer nånsin kunna kväva folkens kamp för självbestämmande. Deras försök att kuva revolutionära rörelser är för alltid dömda att misslyckas. Från Havanna till hela världen: Kampen fortsätter! Yankees go home!