Hoppa till innehåll

Vad är ”bristande vandel”?

Rubrik: Enad Röst mot fascism.
Text i bilden:
Vad är

Vad är vandel? Det är sättet man lever på.

Bristande vandel är därför att leva på ett fel sätt.

Riksdagen nu röstat igenom att bristande vandel kan innebära att du blir av med din rätt att vara i landet. Staten bestämmer därmed vad som är rätt och fel sätt att leva, som sträcker sig längre än våra lagar, och du kan bli straffad utan att ens ha begått ett brott. Du behöver faktiskt inte ha gjort något alls, för det kan räcka att du känner ”fel personer”.

Bristande vandel inkluderar även beteenden som anses visa ”bristande respekt för svenska samhällsnormer”. Vilka normer är det? Det framgår inte, men några av våra svenska samhällsnormer är cis-normen, hetero-normen, vithets-normen och såklart normen att vi snällt blundar för eller aktivt stöttar folkmord, när de utförs av våra allierade.

Fokuset verkar ligga på vithets-normen i nuläget, men vandel-lagen är skriven så att den kan anpassas till allt regeringen inte tycker om för tillfället. Att protestera mot folkmord kan därmed snart få dig utkastad ur landet, så att demonstrationsrätten inte längre gäller alla. Om Tidö-regimen följer fascistisk historia, eller sina idoler i USA, så har vi framför oss en intensifierad häxjakt på allt som inte passar in i en allt smalare norm. Ganska snart lär det även vara transpersoner som anses ha en så dålig livsstil att de måste kastas ut, eller homosexuella, eller den som behöver göra abort.

Lagen innebär också att Sverige tar ytterligare ett steg i riktningen mot ett apartheid-samhälle, där olika regler gäller för olika invånare. Den som invandrat får sin livsstil utvärderad och betygsatt, och riskerar straffas med utvisning, medan vita infödda svenskar går trygga, skyddade av sitt medfödda medborgarskap (i alla fall ett tag till).

Det är Tidö-partierna, Centerpartiet och Socialdemokraterna vi har att tacka för denna vidriga lag. Vi ska aldrig förlåta dem, aldrig låta det glömmas, och vi kommer aldrig sluta göra motstånd mot deras fascism och strävan efter ett apartheid-samhälle.

Vill vi ha ett samhälle utan fascism så räcker det alltså inte med att få till en S-ledd regering.