Hoppa till innehåll

KD vill inskränka urfolksrätten ännu mer

Enad Röst visar ett utklipp från svt.se där Ebba Buasch talar om att rennäringen inte ska vara ett riksintresse, för att den berör väldigt stora ytor men har en begränsad ekonomisk betydelse.

KD vill inskränka urfolksrätten ännu mer.
För att rennäringen inte genererar så mycket vinst.

Rennäringen och urfolksrätten finns inte för att skapa ekonomisk tillväxt.
De finns för att folk har rätt att leva och frodas.

Historiskt har Sápmi setts och behandlats som en koloni. En koloni vars folk inte räknas som människor, en koloni vars naturtillgångar är Sveriges att plundra.
Vi vet att Sverige alltid haft svårt att acceptera att Sápmi inte är Sveriges att utnyttja och förstöra. Så även idag. Sverige har aldrig tagit ansvar för den skada som åsamkats, utan fortsätter att behandla Sápmi och dess folk som underställt den svenska nationen.

Gruvorna i Sápmi förstör landet och vattnet. De förstör förutsättningarna för liv.
Vinsten från gruvorna tillfaller aktieägarna i gruvbolagen. Aktieägare som inte berörs av förstört land och förgiftat vatten; det är trots allt inte deras liv det handlar om.

Vi behöver skapa ett annat samhälle, ett samhälle som sätter liv före vinstintressen.

Det är ett stort och långsiktigt arbete; hindren kan verka oöverstigliga. Men något vi omedelbart kan göra, som ett första steg, är att ratificera ILO 169 om urfolks rättigheter och se till att vinst som görs från Sápmis resurser går till Sápmi.